zaterdag 11 mei 2013

Ieder nadeel heb zn voordeel

Zoals ook in het "echte" leven heb je ook bij het hardlopen betere en mindere dagen. Vandaag voelde als zo'n mindere dag.

Vandaag stond mijn laatste lange duurloop op het programma voor de halve marathon van Leiden op 26 mei. Het 20 kilometer rondje dat ik twee weken terug, per ongeluk, ook al gedaan had. Ik wilde eens kijken of ik dat rond het tempo kon lopen om over twee weken binnen het uur te finishen. 
Na de 15 km van vorige week in 5:30/km zou dan 5:41/km over 20 km wel redelijk eenvoudig moeten lukken. Na die 15 km begon ik al te denken aan tijden richting 1:55.

Omdat de weersvoorspellingen voor vandaag niet erg best waren, had ik gisteravond al even op de weer app gekeken wat de beste tijd zou worden om te lopen. Ik hoopte droog te kunnen blijven. Nou in Rotterdam zou het pas rond 10 uur gaan regenen, dus starten om 8 uur en dan voor de eerste druppels net de deur weer achter me dichttrekken.

Niets was natuurlijk minder waar, toen ik om 8 uur buiten stapte, viel er al een enkele druppel, maar zag ik toch ook nog wel het zonnetje. Helaas duurde dat niet lang en had ik een natuurlijke koeling onderweg.

Terug naar het lopen dan. Na de eerste kilometer, die ik altijd gebruik om lekker warm te lopen in 5:53, kreeg ik daarna in eerste instantie het tempo er goed in. Zo allemaal kilometers van net binnen de 5:40 met een uitschieter naar 5:31.
Doorkomsttijd na 5 km was 28:18, precies op schema. Ook de tweede 5 km ging lekker, met allemaal kilometertijden onder de 5:40, op één na, want na 6,5 kilometer moest ik even een nieuwe knoop leggen in de veters van mijn rechter schoen. 5 kilometer uiteindelijk, dus inclusief opnieuw strikken, in 28:14.

Op zich had ik tot hier nog heel ontspannen gelopen. De volgende kilometers, ondanks dat ik voor mijn gevoel even hard liep, gingen ineens een stuk langzamer. Ik moest er ineens moeite voor doen om de kilometertijden onder de 5:50 te houden, terwijl ik daarvoor nog met gemak binnen die magische 5:40 liep. Kilometers 11, 12 en 13 gingen in respectievelijk 5:50 en 2x 5:47, gevolgde door 5:38 en 5:40. 
En voor die laatste kilometers had ik niet extra aangezet ofzo. Uiteindelijk was deze 5 kilometer de  langzaamste van de loop; 28:44, 

De laatste 5 kilometer begonnen de benen erg vol te lopen, maar het tempo kon ik wel weer goed houden; 28:13 over die 5 kilometer. Uiteindelijk gefinisht in 1:53:28, netjes, maar het ging niet vanzelf.

Wat wel opvallend was, nu ik deze ronde voor de tweede keer liep, dat op het punt waar twee weken terug ik de 20 km bereik had, de teller nu pas op 19,85 stond. Nu mocht ik dus nog 150 meter doorlopen. Dat is ongeveer de de tijd die ik in de derde 5 kilometer langzamer liep dan de overige 5 kilometers. 

Men zegt in de toneelwereld wel: een slechte generale leidt tot een goed optreden, laten we het hopen. Tot nu toe gold het bij mij andersom altijd wel, overmoedigheid na een goede laatste training leidde vaak tot een terleurstellende wedstrijd.... En die eindtijd van 1:55 haal ik maar uit mijn hoofd...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten