zondag 16 juni 2013

Zuidersterloop 2013

In mijn missie naar een tijd onder de 50 minuten kwam de opnieuw leven ingeblazen Zuidersterloop precies op het juiste moment.

Na een nog stevige intervaltraining op maandag om de snelheid op te krikken, en een iets rustigere training woensdag, heb ik de benen wat rust gegeven. De training van maandag had op woensdag voor wat kleine pijntjes gezorgd, en ik neem wat dat betreft liever geen risico.

Na vanmorgen even op bezoek te zijn geweest bij vaders, toog ik rond 1 uur naar het startterrein bij de Zuiderster bij het Alexandrium. Daar had ik afgesproken met Rik, die na de 10 km bij de marathon van Rotterdam de smaak ook helemaal te pakken heeft. Rik had zichzelf tot doel gesteld om het binnen de 46 minuten te lopen en ik wilde binnen de 40 minuten finishen. Dat is ongeveer het schema voor de 50 minuten op de 10 kilometer.

We waren er mooi op tijd en na even zoeken had ik Rik, met zijn supportersschare, gevonden. Samen hadden we een aardige supportersschare, hij had zijn 3 dames bij zich, mijn dame was er ook om ons aan te moedigen. En dat helpt natuurlijk altijd..
Voor de start met Rik

Het zonnetje scheen intussen lekker en er stond net een stevig briesje, maar niets zoals tijdens de halve marathon van Leiden, gewoon lekker.

Ruim voor de start lopen wij vast richting startvak en de dames zoeken een plekje op na ongeveer 500 meter.
In het startvak aangekomen staan we redelijk vooraan en voel ik niet de behoefte om me verder naar voren te wurmen. We staan zo op de 5e rij en de eerste paar honderd meter lijkt ruim zat voor het aantal lopers zou het geen probleem moeten zijn als er toch nog wat minder snelle lopers voor me zouden staan.

Het startschot kwam nog vrij onverwacht en weg waren we. En waar ik dacht dat de weg voldoende breed zou zijn om te kunnen passeren, bleek dat nog een hele heksentoer. Al na zo'n 150 meter zat ik vast achter een groep die over de hele breedte van de weg verspreid was, en bij lange na niet het tempo liep.
Ik keek eens achterom naar Rik en zei dat ik best wel wat sneller zou willen maar dat dat nu erg lastig was. Een van de dames in het groepje vroeg of ik er dan langs wilde, en na een "graag" van mij liet ze een gaatje waar ik me door kon wurmen. Daarna zat ik snel in mijn ritme.... En daar stonden de 4 dames hard te klappen en aan te moedigen.

Ondanks het kleine oponthoud in de eerste meters, kreeg ik na een kilometer 4:46 door van de looptijden app. Echter, het bordje van de 1e kilometer kwam pas zo'n 100 meter later... Toch voelde het tempo goed, en heb ik maar de app geloofd onderweg.
Soepel onderweg
Intussen had ik aansluiting kunnen vinden in een groepje van 4 mannen en liep ik lekker mee. Dit deel was dan ook windje mee. Na een bocht naar rechts en het passeren van de 2 km (4:45) voelde ik dat dit tempo met net één stapje te hard ging. Zonder bewust in te houden liet ik ze heel langzaam bij me weglopen, om sommigen tot na de finish niet meer te zien en anderen later weer in te halen. Kilometer 3 (4:52)was ook alweer voorbij, en ik begon het wat warm te krijgen en ook al licht te hijgen. Dat is wat vroeg vond ik, dus nu wel bewust wat snelheid terugnemen. Dit stuk was open, tussen het grasland door al sloegen we alweer snel af de bebouwde kom in om daar voor de tweede keer naar de supporters te zwaaien.
Daarna linksaf richting 4 kilometerpunt (4:56) en via de spons- en waterpost (wat waren die sponsen heerlijk!!!) rechtsaf het park in op weg naar de 5 kilometer (4:51). Tussen kilometer 4 en 5 haalde ik en passent nog 3 renners in, waarvan 2 van het groepje dat ik eerder had laten gaan.

In die vijfde kilometer was ik onbewust toch weer wat versneld, en dat merkte ik ook wel weer aan mijn ademhaling. Nog maar eens gas terug nemen dan maar. Nu door het park liepen we lekker in de schaduw, alleen was de weg verre van vlak... Het liep vals plat omhoog en dan weer naar beneden om vervolgens weer omhoog te gaan. Kilometer 6 was de langzaamste in 5:03, en nog steeds kwam het kilometerbordje zo'n 100 meter nadat mijn GPS al had gezegd dat ik er was. En ondanks dat ik in die kilometer 2 lopers in haalde, kwam er ook nog een groepje van 4 mij voorbij. Eén van degenen die ik inhaalde pikt aan.

Nu was het nog maar twee kilometer en een beetje tot de finish, dus mocht ik gaan. De snelheid, en ook mijn gepuf ging omhoog, en de loper die al een tijd in mijn slipstream mee liep moest lossen. Voor me liep op zo'n 30 meter een loper, en het groepje van 4 was ook nog net in zicht, maar die versnelden ook zo te zien. Die ene loper had ik voor het zevende kilometerbordje (4:56) te pakken.

Nog een laatste bruggetje over en we draaide weer de hoofdweg op. Nu was het nog maar een paar 100 meter. Een laatste S-bocht om het terrein van de Zuiderster weer op te draaien en met nog zo'n 200 meter te gaan zag ik de klok op 38:25 springen. Nog een volle eindsprint ertegenaan om toch te kijken om onder die 39 minuten te komen en alleen nog maar de blik op klok. Ik miste daardoor dus onze supportersschare die vlak voor de finish stonden. Ik ging op volle snelheid onder de klok door precies op het moment dat die op 39 sprong.

Na de finish even de app op stop drukken om het loggen te beëindigen en een flesje water aangepakt. Na een paar slokjes was ik alweer helemaal het mannetje. Snel naar de dames toegelopen en even staan wachten tot Rik langskwam. Die kwam ook al snel voorbij en finishte in precies 45 minuten. Allebei een minuut sneller dan gewild en allebei precies op een ronde minuut finishen. Alsof we het zo hadden afgesproken.

Ook na afloop nog lachen
Nog even nagetafeld over het parcours en de mooie tijden was het tijd om weer richting huis te gaan, maar niet voordat we onze herinnering hadden opgehaald. Bij inlevering van de tijdregistratiechip kregen we namelijk een t-shirt en, ook heel belangrijk, een consumptiebon. Nog snel een koud bierje genomen en liepen we weer langzaam richting auto. Uiteindelijk een geslaagde loop waar ik goede herinneringen aan zal bewaren.

Nu is het natuurlijk nog even wachten op de officiële eindtijd, maar deze loop geeft me voldoende vertrouwen om die 50 minuten te slechten binnenkort. Dat wordt dus een loop uitzoeken voor binnen nu en twee weken.

Naschrift: Op de finish klopte de afstand wel precies, dus ik denk dat de kilometerpaaltjes gestoken waren voor de 10 EM, die op een iets andere plek startten. En nog veel leuker, volgens de app heb ik onderweg ook mijn PR op de 5 kilometer met 3 seconden verbroken. Hij telt natuurlijk niet officieel, maar nu heb ik al mijn PR's uit "mijn vorige hardloopleven" verbroken.

Naschrift 2: De klok liep blijkbaar niet helemaal synchroon met de echte tijd, want mijn eindtijd was 39:06 (34e van de 157 deelnemers) en die van Rik 45:07. Nog steeds mooie tijden....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten