maandag 20 mei 2013

Leiden in zicht

Nog maar 6 dagen tot mijn eerste halve marathon in 7 jaar, en de eerste halve marathon waar ik ook goed getraind voor ben. Ik heb er dus alle vertrouwen in dat het goed gaat komen. De taper begint te werken na een week ontspannen lopen en de benen voelen steeds beter.

Alleen, over het doel heb ik mezelf erg aan het twijfelen gebracht. En dan op een positieve manier. Toen ik 6 weken geleden, nog enigszins teleurgesteld door de 10 km in Rotterdam, begon met het opbouwen van de kilometers, had ik als doel voor ogen: uitlopen zonder te hoeven wandelen tussendoor. En als dat me ging lukken, dan zou een PR (2:14:11) er bijna automatisch in moeten zitten.

Twee duurlopen verder, één van 15 km (1:31) en één van 20 km (1:57), begon die magische grens van 2 uur toch wel in beeld te komen. De tempo's waren nog wel wat lager dan het schema van 2 uur, maar ik had nog genoeg energie over om wel een iets hoger tempo te kunnen lopen.

Weer twee duurlopen verder twijfel ik of ik de lat niet nog een klein beetje hoger zou kunnen leggen. Een 15 km in 1:22:30 en een 20 km in 1:53 (met slechte benen) brengt een tijd rond de 1:56 a 1:57 in zicht. En daaruit volgt dan meteen weer mijn volgende dilemma.....

Tijdens de halve marathon van Leiden zijn er zogenaamde pacers actief. Ik heb mezelf voorgenomen om in ieder geval daarmee mee te lopen in het begin. In het verleden begon ik te snel, en dan viel het doek in het tweede gedeelte van de race.... Die pacers zijn er zowel voor een schema van 2:00 als voor een schema van 1:55. Zou ik dan met de pacers van 1:55 meelopen of toch maar die van 2:00?

Loop ik mee met de 2 uur groep, en het gaat me inderdaad te langzaam, dan wordt het erg lastig (afhankelijk van het moment dat ik dat door heb) om de oversteek te maken naar de groep van 5 minuten sneller. Aan de andere kant, als de groep van 1:55 te snel is, kan ik mezelf opblazen (als ik te lang aanhaak) of me juist terug laten zakken naar de groep van 2 uur.
Als ik met de groep van 1:55 start moet ik dus extra goed naar mijn lichaam luisteren, en dan vooral niet eigenwijs zijn, wat erg lastig voor me is.

Ik denk dat ik het maar van de "vorm van de dag" laat afhangen.. En als ik het onderweg zwaar krijg, dan denk ik maar aan de spreuk van hierboven....

2 opmerkingen:

  1. Je bent goed bezig Menno. Inderdaad goed luisteren naar je lichaam en vooral niet te hard beginnen. Die 1.55 klinkt als een prima groep voor je

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik snap je dilemma. Niet dat ik zulke afstanden loop, maar mijn hoofd werkt ook zo. Alles 100x afwegen en dan idd op de dag zelf gewoon beslissen. Ik weet zeker dat je de juiste groep gaat kiezen. Heel veel succes en vergeet vooral niet te genieten. Finishen is belangrijker dan een mooie tijd (dat probeer ik mezelf steeds voor te houden)

    BeantwoordenVerwijderen