maandag 24 juni 2013

Herfst euhm Zomerklassieker Roosendaal




Ik had mijn zinnen gezet om dit weekend eindelijk de barrière van 50 minuten te slechten. In eerste instantie was het plan om vrijdagavond de Oranjeloop in Kwintsheul te doen, de harde wind, algehele vermoeidheid en het feit dat ik die nacht ook nog even op en neer naar Schiphol mocht, deed me besluiten te zoeken naar een andere loop.

Na niet heel lang zoeken kwam ook zodoende op de zomerklassieker in Roosendaal uit. Een loop waar halve marathon en 10 km een heel stuk samen lopen en waar dit jaar ook nog het Brabants Kampioenschap over 10 km werd verlopen. De route zou niet heel spannend zijn, 5 km heen en 5 km terug.

Zondag voelde ik me al wel een stuk fitter dan vrijdag, maar echt overhouden deed het nog niet. Toch besloten om te gaan, met het idee dat ik wel zou zien waar het schip zou stranden. Zou het de eerste kilometers niet naar wens gaan dan zou ik er daarna een lekker trainingsloopje van maken.

De voorinschrijving was vrijdag natuurlijk al gesloten, dus zondag ben ik op tijd vertrokken om me ter plekke nog in te schrijven. De start zou om 16:30 zijn, maar om twee uur parkeerde ik al bij het desolate RBC-stadion. Wat een triestig deel van Roosendaal is dat toch; tegenover een overbodig voetbalstadion staat ook nog een heel grote verlaten Suikerunie fabriek.

Aangezien ik zo lekker op tijd was, was het ook nog niet druk bij de inschrijfbalie in de aula van een school en was ik direct aan de beurt. De vriendelijke mevrouw vond het maar wat leuk dat ik "helemaal vanuit Rotterdam" was gekomen (een ritje van maar 45 minuten, dus dat viel ook wel mee).

Daarna in de aula op het gemak omgekleed en zitten wachten. Natuurlijk zat het vol met Brabanders, ik blijf dat een mooi taaltje vinden en ik raakte met menigeen in gesprek. Zo leerde ik dat een oudere man nog op het laatst, toen een sportbril nog in het pakket zat deze bril had gekocht. En dat hij er wel 14 opticiens voor was afgeweest voor het model van een links half van KV Mechelen uit de jaren 60.

Rond 4 uur ben ik in colonne naar de binnenstad gelopen voor een korte warming up. Ondanks dat het zonnetje scheen had ik mijn vuilniszak aangetrokken, er werd namelijk nog regen voorspeld. Toen de benen warm waren ben ik maar alvast het startvak ingegaan, zodat ik een keer niet achter allerlei minder snelle lopers zou staan, en dat de snelleren mij maar moesten inhalen.

Om 5 voor half 5 deed ik mijn vuilniszak uit en het leek wel of de weergoden daarop gewacht hadden. Ik had hem nog niet weggegooid of de kraan werd boven opengezet. Op het moment dat ik net doorweekt begon te raken klonk het startschot en na zo'n 20 seconden liep ik over de startlijn. Snel mijn app starten en mijn horloge voor de tussentijden.

Doordat ik zo vooraan stond zat het tempo er gelijk goed in, ik moest zelfs oppassen om niet met de echt snellen mee te sprinten. 
In de eerste kilometer was het veel slingeren; rechtsaf, rechtstaf, linksaf, met veel stoepjes en paaltjes. Als slagroom op de taart lagen ook er ook nog eens klinkers, daar ben ik sowieso niet zo'n fan van.

Het eerste kilometerpaaltje heb ik in de drukte en met al dat geslinger gemist, maar na zo'n 6 minuten keek ik eens op mijn horloge en bedacht me dat ik vanuit mijn app nog geen kilometertijd had doorgekregen. Die bleken dus de hele tijd niet te komen. De app was niet gestart.
Bordje 2 zag ik wel staan en ik kwam door in 9:40, dat betekende dus een gemiddelde van 4:50/km, mooi op schema en misschien wel iets sneller dan nodig zou zijn. Ook kilometer 3 ging nog ruim binnen de 5 minuten; 4:51 (doorkomsttijd 14:31). Ik voelde al wel dat dit tempo me meer moeite kostte dan tijdens de Zuidersterloop

Van kilometer 3 naar 4 ging het opeens een stuk langzamer, althans, het duurde langer voordat ik bij het bordje van de 4 km was. Die ging in 5:05 minuten (doorkomst 19:36)rond terwijl het gevoel hetzelfde was als de kilometers ervoor. Toch besloot ik niet een schepje er bovenop te doen, dit voelde al als een tempo wat ik maar met moeite zou volhouden. Vlak hierna splitste de route van de halve marathon zich van ons, zij mochten nog een lus maken van zo'n 5 km, en wij gingen rechtdoor richting ons keerpunt.

Bij het keerpunt op 5 kilometer aangekomen bleek dat verstandig was geweest niet te versnellen. Ik keerde in 24:18, na een kilometertijd van 4:42. Dat leek me stug. In ieder geval had ik halverwege een "voorsprong" 42 seconden op het schema van 50 minuten. Ik kon me dus een beetje sparen...

Dat sparen kwam niet tot uiting in de kilometertijd, de zesde kilometer ging in 4:41 (doorkomst 28:59). Nu nog maar 4 kilometer te gaan, lekker doorlopen, maar niet forceren. Kilometer 7 ging weer een stuk langzamer, weer in 5:05 (34:04). Dat kilometerpaaltje van kilometers 4 en 6 stonden denk ik niet helemaal goed.....

Vlak na kilometer 7 gingen we onder de snelweg door en ik liep zo ontspannen mogelijk de uit het tunneltje weer naar boven en daarna linksaf richting kilometer 8 (5:00, 39:04) en het laatste stuk asfalt in kilometer 9 (4:59, 44:03). Kijken op mijn horloge en rekenend bedenk ik me dat ik met een goede laatste kilometer zelfs nog binnen de 49 minuten zou moeten kunnen finishen.

Ondanks de al behoorlijk verzuurde benen zet ik dus vlak na het bordje 9 kilometer aan voor een verwoestende laatste kilometer........ om 5 stappen verder toch maar weer in te houden. Dat ga ik geen kilometer volhouden, gewoon tempo blijven houden over de klinkers is al moeilijk genoeg. Als klap op de vuurpijl zet een groepje schoolkinderen dat achter me liep de eindsprint in alsof ze net begonnen waren. En weg zijn ze.....

Met grimas over de finish
Dan komt het laatste slingergedeelte voordat we het laatste "rechte" stuk de markt op komen. Daar zet ik toch nog eens aan. Met nog zo'n 200 meter te gaan is een tijd binnen de 49 nog steeds mogelijk. Het wordt dit keer echter geen verwoestende eindsprint, en ik wordt nog door wat frissere mensen ingehaald in die laatste meters.
Dan onder de boog van BN De Stem door, ik trek een grimas en zet toch nog maar een keer aan voor die laatste paar meters. En dan daar de finishboog en druk ik mijn horloge in.... Na even uitpuffen op een hek krijg ik een medaille, een zakje snoep en een walgelijk zoete energydrink aangeboden. Die energydrink heb ik na één slok in de prullenbak gegooid en maar een bekertje water genomen. De snoepjes smaakten prima trouwens. 

Dan bedenk ik me dat ik nog niet naar mijn geklokte tijd gekeken heb, en krijg ik toch weer een glimlach op mijn gezicht; 48:55, toch nog een laatste kilometer van 4:52 eruit weten te persen. Ruim de doelstelling behaald, en zelfs nog een volgende mijlpaal behaald.

Nu twee weken relatieve hardlooprust, waarbij ik mijn nieuwe schoenen ga inlopen voordat ik op 8 juli begin met mijn trainingsschema voor de halve marathon in Luzern. En heel misschien tussendoor nog een 5 kilometerloopje om mijn PR (24:16) op de 5 km aan te scherpen. De tussentijd tijdens de 5 EM was daar al onder en bij deze 10 km zat ik er ook maar 2 seconden boven. Die tijd schreeuwt dus om aanscherping....




7 opmerkingen:

  1. Ha,

    Lees af en toe je blog... leuk! Ik liep zelf ook de 10 mee in Rotterdam, loop nu halve marathon (twee keer in wedstrijd) en hoop volgende jaar de marathon van R'dam te lopen.

    Succes jij! Met lopen en schrijven :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Madelon, leuk dat je mijn blog leest. We hebben ongeveer dezelfde plannen, in het najaar wil ik nog een halve marathon lopen en daarna ook in Rotterdam de hele lopen....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik loop in september de halve marathon in Den Haag.
      Na de 10 in Rotterdam had ik zoveel zin in het lopen van een marathon :-) dat ik hele in DH overwoog... ipv debuut in Rotterdam. Dit plan toch laten varen. In Rotterdam ben ik geboren en ik word 40 volgend jaar dus dat vond ik twee hele goede redenen om in 2014 die marathon daar te lopen!
      Heb jij al een goed trainingsschema?

      Verwijderen
    2. Ik heb hetzelfde, geboren in Rotterdam en na opgroeien in Hellevoetsluis nu wonend in Rotterdam, kan ik natuurlijk nergens anders mijn eerste marathon lopen...

      Verwijderen
    3. P.s.
      Mijn pr's zijn
      5 km 23:16
      10 km 50:28
      HM 2:01:53 (halve van Renesse)

      Verwijderen
  3. Haha, grappig, ik woon in Hellevoetsluis!

    BeantwoordenVerwijderen