maandag 20 januari 2014

50+

Nee ik ben niet net jarig geweest, en ook dan ben ik nog lang niet in de buurt van de 50 jaar. Dit gaat (wederom) over mijn trainingskilometers.
Deze week heb ik voor het eerst de 50 kilometergrens doorbroken.

Maandag heb ik mijn nieuwe schoenen hun vuurdoop gegeven. Ik wilde een beetje de stijve benen loslopen die ik had na de eerste trainingsloop bij CAV Energie dus dat viel mooi te combineren. In zeer rustig tempo heb ik in de vroege ochtenduren 6,5 kilometer weggelopen. Het loopt toch altijd wel lekker, als ze net uit de doos komen.

Woensdag stond de groepstraining met collega's weer op het programma. Dit keer deden we een interval-duurtraining, waarbij we geen wandelpauzes, maar zeer korte dribbelpauzes hadden. We begonnen na inlopen en loopscholing met 9x300, (tempo 2, 3, 4) en de laatste mochten we, als we wilden, even lekker voluit gaan. Daar stonden mijn oren wel naar en, terugkijkend op de Garmin gegevens liep ik de laatste 100m ruim 21!!!!! kilometer per uur. Als ik dat nou eens 42 kilometer zou kunnen.... :)
Hierna deden we 3 sprintjes de trap op bij de Coenecoopbrug om vervolgens de training af te sluiten met 5x200 met 100 meter dribbelpauze.

De bedoeling was om vrijdag de snelle duurloop van 80 minuten te doen, maar een dag reizen naar Emmen en Groningen in een Volkwagen Up was me niet in de koude kleren, maar in mijn rug gaan zitten. Ik stelde die training daarom maar uit tot zaterdagochtend.
Met een zeer gecontroleerd tempo van 5:30/km liep ik 80 minuten 14,5 km en dat ging me erg gemakkelijk af. Of ik dan zondagochtend wel genoeg rust zou hebben gehad voor de lange duurloop van 140 minuten zou ik dan wel weer zien.

Dat bleek toch wel een uitdaging. Aan het begin van de loop had ik totaal geen last van mijn benen of gewrichten, alleen merkte ik wel dat mijn hartslag sneller dan normaal opliep. Dat betekent toch dat ik lichamelijk niet helemaal hersteld was. Toen de eerste 9 kilometer ook nog eens tegenwind was, was mijn tempo een stuk lager dan twee weken geleden toen ik juist met wind mee begon.
Al vrij snel zat ik bovenin mijn hartslagzone (en soms eroverheen) en ging ik ook nog eens een seconde of 8 per kilometer langzamer dan toen.
Wel kon het tempo iets omhoog toen ik wat draaide en de wind schuin meekreeg, maar de hartslag wilde niet meer echt dalen. En langzaam maar zeker ging er een secondetje va het gemiddelde tempo af, en op het laatst nog één. Het bleef echter vechten tegen mezelf om de hartslag binnen de perken te houden en niet ongemerkt te gaan versnellen, maar uiteindelijk is dat redelijk gelukt.
Ook begon ik op het eind wel een beetje mijn benen te voelen, maar zonder dat dat op blessures lijkt.
Uiteindelijk 23,3 kilometer gelopen in 2:25 met een gemiddelde hartslag van 148. Allemaal helemaal zoals het moet.

Nu, een dag later, ben ik zonder spierpijn wakker geworden en voelen mijn benen goed aan. Toch heb ik vandaag (en wellicht morgen) een rustdag ingepland. Woensdag heb ik dan weer de groepstraining, vrijdag de snelle duurloop en zondag de 2e trainingsloop bij CAV Energie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten