zaterdag 1 juni 2013

De week na Leiden

Zondag na de halve marathon van Leiden voelden de benen eigenlijk snel alweer goed. Na een sportdrankje (of 2), een stukje banaan en sinaasappel in het vak na de finish begaf ik me naar het ophaalpunt van de bagage.
Daar was het intussen alweer erg druk geworden (ongeveer de helft van de lopers was voor mij geëindigd) en het duurde even voordat ik mijn spullen weer had. Na de rij voor de douches gezien te hebben besloot ik maar de kleedkamertent in te duiken en kwistig met deo te spuiten.
In de kleedkamer werd ik verrast door collega Hans en duikmaatjes Gabriëlla en Sigita. Die gingen samen de 10 km lopen die later op de dag was.
Even snel bijgekletst en daarna ben ik weer op zoek gegaan naar vriendinlief en schoonouders om de dag af te sluiten met een shopsessie in Leiden en af en toe nog wat lopers aanmoedigen.
Het bleek maar weer dat ik een echte man ben, dat shoppen voelt toch altijd zwaarder dan het lopen van een halve marathon.

Eindelijk thuisgekomen sloeg de vermoeidheid toch een klein beetje toe en heb ik lekker lang warm gedoucht en een klein tukje gedaan. Daarna was ik weer helemaal het mannetje.

Maandagochtend toch licht stijve spieren, maar niets om over naar huis te schrijven. Ik ben dus gewoon lekker naar kantoor gegaan en aan de slag te gaan. Maar toen kwam het.....

Hoe verder de dag vorderde hoe stijver ik werd, en hoe moeilijker ik ging lopen. Traplopen werd steeds meer een probleem. Er zat maar één ding op, MASSAGE!!!

Trainer Rob gebeld en die had aan het eind van de middag nog een plek op de massagetafel. ZO gezegd, zo gedaan, een uur later stapt ik weer helemaal soepel van de tafel af. Ook spieren die ik (nog) niet voelde, bleken toch wel gevoelig. Ik had blijkbaar het laatste deel toch wel wat verkrampt gelopen, want ook de nekspieren hadden wat knoopjes.

Ook dinsdag heb ik nog rust gehouden. Nog wel een klein beetje gevoelige spieren, maar over het algemeen toch wel weer erg soepel.
Woensdag stond de training met de loopgroep van het werk weer op het programma. Trainer Rob had helemaal met me meegedacht, want het was een training op zachte ondergrond. 4x 3 minuten met anderhalve minuut rust in 4 tempo's en daarna 4x 2 minuten met anderhalve minuut rust. Ik heb netjes meegedaan in 4 tempo's, ook al lagen die tempo's een stuk lager dan dat ik normaal zo'n training zou doen.

Na de training nog nagepraat en gesproken over de volgende de doelen en wat haalbaar zou zijn. Eind oktober staat de halve marathon van Luzern op het programma, waar ik samen met een groep van 16 collega's naar toe ga. Volgens Rob moet ik dan al een eind in de buurt van 1:50 moeten kunnen komen, zelf ga ik voor een tijd onder de 1:55.

De komende tijd ga ik vooral op snelheid trainen. Ik hou wel elke week een duurloop van minimaal 15 km op het programma staan, maar de twee andere trainingen van de week zullen in het teken van korte intervallen staan.
Ook zal ik een aantal wedstrijden gaan lopen om de snelheid echt te testen. De eerste wedstrijd op het programma zal de hernieuwde Zuidersterloop zijn, maar ik ben er nog niet uit of ik dan de 5 EM of de 10 EM doe.. Dat hangt voornamelijk af van loopmaatje Rik, ik heb afgesproken om met hem samen te lopen..

Maar nu eerst: Schoenen aan en een langzaam duurloopje van 15 km....

1 opmerking: