zaterdag 24 augustus 2013

Weer op schema

Na een paar weken dat het qua looptraining wat minder ging, was dit weer eens een week waar ik echt plezier in had en die ook weer vertrouwen geeft.

En dat terwijl de week nog niet "volgens schema" begon. Voor maandag stond 10 km op D3 tempo op het programma. Dit is in dit trainingsschema tussen de 4:50 en 5:10/km. Dat komt neer op een 10 km tijd tussen de 48:20 en 51:40. Met een PR op de 10 km van 48:50 en even een wat mindere trainingsperiode, leek het me niet verstandig om dit te proberen.

Nou werd ik ook nog verrast met een etentje maandagavond, dus de maandagtraining leek alweer een in het water te vallen. Dat betekende dus dinsdagochtend extra vroeg op en nog even voor het werk lopen. Gelukkig hebben we een kleedkamer en een douche op kantoor daar kon ik dus mooi gebruik van maken.

Op basis van de beschikbare tijd voor het werk, en de trainingen die al eerder in het schema stonden, heb ik er 8x 500 meter in D3 van gemaakt met 100 meter wandelpauze, met ruim een kilometer inlopen en ruim een kilometer uitlopen. Schitterend om zo vroeg in de ochtend in polders bij Gouda te lopen bij zonsopgang.



De 500's gingen erg soepel en gingen steeds wat sneller. De eerste in 2:25 (dat is dus precies nog in D3) en de laatste ging zelfs in 2:09. Dat is een tempo van 4:18/km, dat is voor mij uitzonderlijk snel. Geen last van vermoeide benen of andere ongemakjes.

500 meter: 2:25 (4:50/km), 2:21 (4:42/km), 2:19 (4:38/km), 2:18 (4:36/km), 2:17 (4:34/km), 2:14 (4:28/km), 2:12 (4:24/km) en 2:09 (4:18/km)

In totaal ruim 7200 meter gelopen.

Woensdag had ik vrijgenomen om de buitenboel eens te schilderen, maar ik wilde de groepstraining met mijn collega's niet missen. Dus na een dag schuren en alles in de grondverf zetten ging ik richting Gouda.
Op het programma stond 2x900, 2x800 en 2x700 (ivm de tijd werd dat 2x400 uiteindelijk) met 100 meter wandelpauze. Heen in D3 (ca. 5:00/km) en terug in D4 (ca 4:30/km). Ook dit ging weer wat harder dan nodig was, maar het gevoel was goed en ik liep ontspannen en technisch goed (volgens trainer Rob).
De afstanden heen probeerde ik me steeds meer in te houden, om toch echt op die 5:00/km te komen, maar dat viel niet mee.

900 meter: 4:13 (4:41/km) heen en 3:52 (4:18/km) terug
800 meter: 3:48 (4:45/km) heen en 3:24 (4:15/km) terug
400 meter: 1:56 (4:50/km) heen en 1:42 (4:15/km) terug

In totaal kwam deze training uit op 7900 meter. Ook nu weer geen last gehad van de benen, wel een beetje van de mijn rug, maar dat wijt ik aan het schuren en schilderen. Zo'n dag op een ladder staan hakt er toch wel in...

Donderdag schilderen ging niet vanwege af en toe wat druppels water, maar vrijdagochtend had ik weer lekker de kwast en de roller opgepakt. Die avond stond er ook een pokeravondje op het programma, wat de duurloop van zaterdagochtend weer in gevaar zou brengen. Uit zelfbescherming maar met de auto gegaan, zodat er niet te veel genuttigd kon worden.
Zaterdagochtend dus eerst geschilderd en daarna de duurloop gedaan. 21,5 km in 2:07. Heel ontspannen gelopen met 3x een kilometer op een hoger tempo. De duurloop was ook weer een wereld van verschil vergeleken met de vorige twee weken.

In totaal deze week 36,7 km gelopen, meer dan ooit in één week.

En zo heb ik eindelijk weer eens een week gehad zoals ik ze graag elke week heb.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten