maandag 26 augustus 2013

Week 35

Na de 37 km van vorige week, met heel wat snelle kilometers en een duurloop van ruim een halve marathon was ik erg benieuwd hoe de benen zich zouden houden deze week.
De vorige keren dat ik boven de 30 kilometer in een week uit kwam, kreeg ik wat kleine pijntjes en nam ik uit voorzorg maar wat gas terug.

Maandag had ik een intervaltraining op het programma gezet. In tegenstelling tot vorige week wilde ik wat langere intervallen doen, om mijn tempohardheid wat te vergroten. Op korte intervallen is mijn snelheid meer dan prima, maar op de duurlopen is de hartslag nog wat aan de hoge kant bij het tempo waarop ik wil trainen.
Ik wilde 3 keer 2000 meter lopen in D3 (4:50-5:10/km) en had me voorgenomen me daar ook echt aan te houden. Voor 2 km betekende dat dus een tijd van 9:40-10:20. Het parcours bestond weer uit de Otweg in Gouda, en terwijl twee collega's een duurloopje van zo'n 8 km begonnen, startte ik met de eerste 2 km.

Dat viel vies tegen, de eerste kilometer was wind tegen en ik had moeite om het tempo te halen, maar toch keerde ik na 4:55. Terug ging met wind mee iets makkelijker en uiteindelijk ging de 2 km in 9:44; het juiste tempo dus.
De tweede (9:43) en de derde gingen ook goed, ook al ging met wind tegen bij die laatste toch weer te hard en dat merkte ik in de laatste meters: 9:37.
Ik had gehoopt nog een kilometer op tempo te doen, maar de collega's waren alweer terug toen ik net klaar was met de 3e 2 kilometer. Gezamelijk weer teruggelopen naar de sportschool en gedoucht en naar huis.

Totaal gelopen op maandag: 9,4 kilometer.

Dinsdag niet gelopen, maar wel de garmin 310xt besteld. Hoop hem voor mijn duurloop binnen te hebben. Die is vrijdag binnengekomen en zaterdag voor het eerst uitgetest..

Woensdag stond de groepstraining op het programma. Dit keer deden we een fartlek van zo'n 6 kilometer. Het ging wat minder soepel dan ik gewild zou hebben, ik voelde de benen nog wel wat, vooral bij de hoge tempo's.
Dat zal ook te maken hebben gehad met de trainingsarbeid van vorige week. Van dinsdag tot maandag heb ikzo'n 46 kilometer afgelegd, terwijl mijn gemiddelde net onder de 30 ligt.

Uiteindelijk kwamen we met de training op 5,95 km uit. In totaal alweer boven de 15 km.

Nu eerst 2 dagen rust.

De plannen wijzigden enigszins omdat we zaterdag richting Katwijk gingen voor de Oranjefeesten. Dat gaf mij mooi de gelegenheid om daar een rondje door de duinen te doen. Ik had een rondje van 17 km uitgetekend en geupload naar mijn Garmin, maar onderweg ging dat toch wel wat mis. Ik kon de route niet helemaal volgen.
Ook kwam ik, toen ik bij Wassenaar de duinen weer uitkwam erachter dat de route zoals getekend niet kon. Ik had een stuk weg gekozen waar je niet met de fiets of lopend op mocht, dus er zat niets anders op dan de duinen weer in te gaan. Weer duin op, duin af weer terug. Uiteindelijk werd dit een rondje van 14,4 km, en dat was precies genoeg. Door het klimmen en dalen, soms door het mulle zand en voor de rest over schelpenpaadjes, had deze 14 km het trainingseffect van een loop van minimaal 20. Maar goed, uiteindelijk toch wel de gemiddelde snelheid kunnen halen die ik de afgelopen weken ook op de duurlopen liep.

Totaal zal deze week uiteindelijk iets minder gelopen dan vooraf gepland, maar het trainingseffect was minimaal hetzelfde. Totaal deze week 29,3 km.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen